Ako si na výtlkoch nerozbiť nápravu ?

20.03.2017 17:01

 

Výtlky obvykle začínajú byť pre autá nebezpečné, keď sú hlboké päť až sedem centimetrov.


Výtlky sa stali bežnou súčasťou našej dopravy. Po zime sa objavujú nové a množia sa aj vtipy o nich. Hoci mestá a obce od začiatku marca začínajú s opravami a kvalita ciest sa podľa odborníkov zlepšuje, výtlkom sa u nás vyhnúť nedá. Asi najčastejšou chybou je, že šoféri sa snažia obísť aj dieru, ktorá je v strede cesty, zhodujú sa inštruktori autoškôl. "Robím to 44 rokov a akokoľvek sa snažím, za celý kurz nie som schopný ich naučiť, že ideálne je dieru dostať medzi kolesá," povedal Milan Molnár, riaditeľ bratislavskej Autoškoly M.

Čo robiť v poslednej chvíli

Najdôležitejšie je podľa inštruktorov výtlk si všimnúť. Vodič by mal striedavo sledovať cestu tesne pred autom a potom stav vozovky ďalej vpredu, hovorí Pavol Kovács z autoškoly Kompas. Vo všeobecnosti sú jamy na cestách pre auto nebezpečné, keď sú hlboké päť až sedem centimetrov, tvrdí Molnár. Ak sú hlboké desať centimetrov a viac, vodič by mal úplne spomaliť, inak riskuje vážne poškodenie auta, upozorňuje Pavol Fussek z košickej autoškoly Kuželka. "Potom k nám chodia s rozseknutou pneumatikou," hovorí Kamil Šusta zo servisu Oil Partner. Ak je výtlk príliš široký alebo si ho vodiči všimnú neskoro, treba plynule brzdiť a tesne pred výtlkom brzdy povoliť, aby sa koleso mohlo voľne pretočiť ponad výtlk, zhodujú sa inštruktori. "Ak ľudia brzdia a dostanú sa na výtlk, je to ešte horšie, ako keby nebrzdili vôbec. Môžu si posunúť celú nápravu," povedal Fussek.

Poistenie nepomôže vždy

Ak vodič cez výtlk prejde a poškodí si auto, mal by ho bezpečne odstaviť a poškodenie si nafotografovať. Ideálne aj s výtlkom a miestom, kde sa nehoda stala. Potom treba nahlásiť škodovú udalosť, povedala hovorkyňa Československej obchodnej banky Anna Jamborová. Škodu, ktorú si spôsobil vodič na výtlku, poisťovne uhrádzajú z havarijného poistenia. Z povinného zmluvného poistenia sa nehradí, niekedy sa k nemu dá proti výtlkom pripoistiť. Dôležité je tiež zaznamenať, či bol výtlk označený, povedal hovorca Generali Milan Janásik. Kto nemá havarijné poistenie, môže skúsiť šťastie u správcu cesty. Zákon hovorí, že vodič nemá nárok na náhradu škody, ktorú spôsobil stav cesty. Správca však zodpovedá za škody, ktoré vznikli pre chyby v zjazdnosti. V praxi to znamená, že škody vzniknuté na ceste viditeľne posiatej výtlkmi správca nepreplatí. Ak išlo o ojedinelú jamu na ceste, a nebola označená, mal by to urobiť. Náhradu škody si však vodič musí uplatniť na súde.

Domáci majstri

Výtlky sa pravidelne objavujú na rovnakých miestach pre nekvalitné podložie ciest. Ak sa neopraví celý úsek cesty, ale iba konkrétny výtlk, po čase sa cesta poškodí opäť, tvrdí Fussek. V bratislavských uliciach vídať azda najjednoduchšiu formu opravy výtlkov. Privezú studený asfalt, ktorý má najmenšiu možnú životnosť, miesto pozametajú, vysypú asfalt a prebehnú vibračnou doskou, tvrdí Matúš Čupka z občianskeho združenia Zelená hliadka, ktoré sa snaží výtlky opravovať svojpomocne. "Nie je preto prekvapením, že v týchto dňoch môžeme vidieť pred rokom opravené výtlky opäť rozbité," povedal Čupka. Známy je aj prípad hudobníka Milana Capáka, ktorý dobrovoľne opravoval výtlky na rožňavských cestách. O niečo podobné sa pokúšal aj Kovács. Keď sa dozvedel, že Capák dostal upozornenie, že výtlky opravuje nelegálne, začal ich radšej označovať farbou. Aj cestári sa podľa neho takýmto výtlkom skôr venujú. "Do týždňa je výtlk zaplátaný. Cestári majú zrejme pocit, že to vyznačil ich kolega." Roman Cuprik

Robím to 44 rokov a akokoľvek sa snažím, za celý kurz nie som schopný vodičov naučiť, že ideálne je dieru dostať medzi kolesá. Milan Molnár, riaditeľ bratislavskej Autoškoly M