Aby Vás nezaskočila porucha alebo defekt

28.04.2017 08:50

 

Ak vás nepríjemnosť na cestách zaskočí, cesta sa vám môže výrazne predražiť

V rámci asistenčných služieb, ktoré zahŕňa vaše poistenie si overte, čo dané služby obsahujú 

Defekt je jednou z najčastejších nepríjemností, s ktorou sa môžete stretnúť na cestách. Mnohé autá sú dnes vybavené len provizórnou sadou na ich opravu, ktorá však pri vážnejších, respektíve rozsiahlejších poškodeniach nepomôže.

Nepodceňujte rezervu

Ak v aute nemáte náhradnú plnohodnotnú alebo aspoň dojazdovú pneumatiku, najjednoduchšou vecou, ktorú odporúčame minimálne pred dovolenkovou jazdou je, aby ste si ju kúpili. Samozrejme, pokiaľ máte dostatočne veľké auto na to, aby sa vám tam zmestila.

Vôbec to nie je veľká investícia, napríklad základnú 15 palcovú pneumatiku aj s plechovým diskom kúpite už za cenu okolo 80 eur. Výmena kolesa za koleso je jednoduchá, no ak si na ňu netrúfate, určite sa nájde niekto ochotný, kto vám s ňou pomôže. A ušetriť tak môžete nielen pomerne veľa peňazí, ale predovšetkým čas.

Služby v rámci poistenia

Ďalšou možnosťou je spoľahnúť sa na asistenčné služby, ktoré sú často súčasťou povinného zmluvného poistenia. No treba si vopred overiť, či to platí aj v prípade vašej poisťovne a vzťahuje sa to aj na defekt v zahraničí. To totiž úplne bežné nie je, ale mnohé poisťovne túto službu už v rámci PZP ponúkajú za mierny príplatok ako nadštandard.

A treba si overiť aj ďalšiu vec - čo vlastne "oprava defektu" zahŕňa. Ak aj je v poistnom krytí, neznamená to automaticky, že oprava bude uhradená v plnej výške, ale iba do vopred daného limitu - v prípade defektu to môže byť napríklad 100 €.

Ak v aute máte náhradnú pneumatiku a len ju neviete vymeniť, je pravdepodobné, že na výjazd asistenčnej služby a následnú opravu by to malo stačiť. Ak však bude potrebné vymeniť celú pneumatiku, alebo je poškodený aj disk, suma už bude vyššia ako limit a zvyšok budete musieť uhradiť sami.

Taktiež si vopred overte, či v rámci takéhoto asistenčného výjazdu budete musieť celú opravu uhradiť a náklady na ňu vám budú neskôr refundované, alebo to bude pre vás do výšky poistného limitu bezplatné a finančné vyrovnanie prebehne výlučne medzi poisťovňou a poskytovateľom asistenčnej služby.

Pokiaľ máte uzatvorené aj havarijné poistenie, je pravdepodobné, že do určitej miery zahŕňa aj asistenciu pri poruchách, takže postup je rovnaký - vopred si podmienky poskytovania služby dôkladne preštudujte, prípadne do poisťovne zavolajte a informujte sa na ne priamo.

Extra asistencia

Ak zistíte, že opravu defektu alebo menšej poruchy nezahŕňa ani vaše povinné a ani havarijné poistenie, nič nie je stratené, môžete si takúto asistenciu pre zahraničie doobjednať krátkodobo, napríklad na dva týždne, alebo aj celoročne u spoločností, ktoré ju poskytujú, na internete ich nájdete ľahko.

Ceny sa dosť líšia, neznamená to však, že drahšia služba musí byť automaticky aj nevýhodnejšia. Čarovným slovíčkom sú opäť "limity". Aj pri drahšej aj pri lacnejšej ponuke môžete mať napríklad napísané, že odťah nepojazdného vozidla zo štátov EÚ na Slovensko je zdarma. No pod tým môže byť (a často aj býva) menšími písmenami napísané napríklad - len do limitu 100 €. Pri drahšej ponuke môže byť táto služba bez limitu.